RobootikaPESA
Arvutiklassi arvutid on paigaldatud
Täna oli märkimisväärne päev, sest arvutiklassis toimus esimene tund uute arvutitega. Need on nüüd paigaldatud, seadistatud ja tööks valmis. Suur tänu Lauri Siskale, kes selle töö laste koolivaheajal ära tegi.
Meie arvutid on AIO (all in one) tüüpi ja puutetundliku ekraaniga, kuigi seda funktsiooni me vähemalt esialgu ei kasuta. Õpilased olid tänastes tundides uutest arvutitest vaimustuses.
Nüüd, kus arvutid on paigaldatud, jõudsime arusaamisele, et töölaual jäi arvuti tõttu robootikategevusteks ruumi oluliselt vähemaks. Kuna olime eelnevates tundides vaba lauapinnaga juba jõudnud piisavalt ära harjuda, siis tundus see kitsendus alguses üsna ebamugav. Eks peame ümber harjuma, mis muud.
Tänane robootikaga seonduv tunniteema oli proportsionaalne joonejärgija, mis on 1-andurilise joonejärgimisroboti nutikam variant. Sellest kõigest lähemalt juba mõnes järgnevas postituses.
TalTech Mektory Tehnoloogiakooli külastus
7.-9. klasside õpilased käisid täna õppekäigul Tallinnas TalTech Mektory Tehnoloogiakoolis, kus osaleti Ameerika Päeva raames Arduino töötubades.
Arvutiklassi mööbel on valmis
Kõik ehitustööd on arvutiklassis nüüd valmis: paigaldatud on lauad-toolid, laudadel on olemas kaabeldus, kaablitoosid, pistikupesad. On kapid, robootika harjutusväljak, interaktiivne projektor ja kõik muu vajalik. Nüüd pole muud, kui arvutid paika tõsta ja ära seadistada.
Kohe on algamas 7. kl informaatika tund, kus täna kasutame taas EV3 roboteid ja sülearvuteid nende programmeerimiseks.
7. kl informaatika – Robotite kiirusvõistlus
Täna juhtus vahva ootamatus. Korraline informaatika tund, mis pidi tavapäraselt toimuma arvutiklassis, ei saanud seal toimuda, kuna arvutiklassi saabusid töömehed, kes tegid mööblipaigalduse viimaseid töid. Seega, me lihtsalt võtsime oma robotid ja iPad tahvlid ning suundusime kooli aulasse, mis oli täiesti vaba.
Tänases 7. kl informaatika tunnis oli õpilaste ülesandeks:
- luua bluetooth ühendus EV3 kontrolleri ja iPad tahvliga
- seadistada Lego Commander äpp juhtima oma robotit
- läbida võistlusdistants parima ajaga
Vaata videost, kuidas see õnnestus.
EV3 parkimisandur
Parkimisandur annab tagurdamise ajal helisignaaliga märku tagurdusteele jääva takistuse lähenemisest, täpselt nagu seda teeb ka tavaline auto parkimisandur.
Ülesanne: Programmeerida robot kuvama ekraanil kaugusanduri näitu ja kaugusest sõltuvalt esitama kiireneva intervalliga helisignaale analoogiliselt auto parkimisanduri tööpõhimõttega.
Tunnikava ja tööleht: Parkimisandur, kaugusmõõdik
7. kl loodusõpetus – Liikumine, kiirus, mehaaniline töö – II osa
Tänases 7. kl looduse tunnis jätkus lõiming robootikaga, mille käigus õpilased said lõpetada praktikumi II osa ning mille I osa toimus 30. jaanuaril. Loe sellest ja “telgitagustest” lähemalt siit:
7. kl loodusõpetus – Liikumine, kiirus, mehaaniline töö – I osa
Looduse-robootika praktikumi II osas oli õpilaste väljakutseks:
- programmeerida robot liikuma nõutaval viisil
- teostada mõõtmisi
- mõõtetulemused kanda töölehele
- teha arvutused roboti tehtud töö leidmiseks
- kinnistada mõõtetulemuste ja arvutuste põhjal mehaanilise töö sõltuvust jõust, teepikkusest ja keha massist ning töö arvutamise valemit
Tunniülesanne ja tööleht: Liikumine, kiirus, mehaaniline töö
Robootikaring – Znap
Znap’i saab juhtida EV3 juhtmooduliga. Aga kuidas seda teha? Selgub, et bluetooth ühenduse abil ei suhtle mitte ainult sülearvutid EV3 kontrolleritega, vaid ka kaks EV3 kontrollerit omavahel. Ühte kasutatakse saatjana ning teist vastuvõtjana. Tuleb põhjalkikult tutvuda juhendiga ja teha päris palju seadistusi.
Robootikaringi õpilaste teised tänased projektid olid sumerobotid ja ratastel ning roomikutel kulgevad liikurtangid, mis on varustatud värvi- ja kaugusanduriga, et järgida joont ja vältida takistusi.
Nagu piltidelt näha, siis meie arvutiklass ei ole tänaseni veel päris valmis. Suured tööd on kõik tehtud. Vaja on veel kinnitada lauad, puurida kaablite jaoks lauaplaatidesse augud ning paigaldada ja seadistada arvutid, mis ootavalt truult aknalaudadel. Arvutid on täiesti uued all-in-one tüüpi ja neid saab klassis kokku olema 24+1. Ilmselt juba järgmisel nädalal peaks kõik tööd valmis saama. Seni toimetame muretult klassikomplekti sülearvutitega, mis on samuti uued.
7. kl informaatika – Geomeetrilised kujundid – lõik, ruut, ring
Tänases 7. kl informaatika tunnis oli õpilaste väljakutseks programmeerida EV3 robot sõitma harjutusväljakul täpselt etteantud trajektooril:
- läbida kindla pikkusega lõik
- joonistada kindla küljepikkusega ruut ning peatuda alguspunktis
- sõita etteantud raadiusega ringil ning seisatuda peale täisringi läbimist
Tunniülesanne ja tööleht: Geomeetrilised kujundid: lõik, ruut, ring
7. kl informaatika – Sumorobot (algtase)
7. kl programmeeris informaatika tunnis algelise EV3 sumoroboti. Ülesanne sisaldas:
- püsida väljakul, st mitte ületada valget servajoont
- mustal alal olles tasasel kiirusel kruiisida ja vastast otsida
- vastast märgates teda täisjõuga ringist välja suruda
Selle ülesande täitmiseks on vaja programmeerida kahte andurit: värvi- ehk valgusandurit, mis hoiab robotit väljakul ja kaugus- ehk ultraheliandurit, mis tuvastab vastase ja üritab teda väljakult välja suruda.
Tunniülesanne ja tööleht: Sumorobot (algtase)
9. kl informaatika – Joonejärgija (algtase)
9. kl tegi informaatika tunnis tutvust joont järgiva roboti programmeerimisega
Ülesanne sisaldas järgnevaid samme:
- Luua lülitit sisaldav programm selliselt, et lüliti asendit juhib värviandurilt saadav lugem.
- Programmeerida robot sõltuvalt lüliti asendist pöörama kas paremale või vasemale, hoidma end joone serval samal ajal edasi liikudes.
- Programmeerida roboti joonel liikumine lüliti abil võimalikult sujuvaks ning mõista, et programmis kaheasendilise lüliti kasutamine saab sujuvuse saavutamisel takistuseks. Sujuvaks ja ühtlasemaks liikumiseks tekib vajadus luua keerukama algoritmiga programm, mis ei kasuta kaheasendilist lülitiga juhtimist.
Tunniülesanne ja tööleht: Joonejärgija (algtase)