Noppeõpe ja talendipunkt

Eesti haridussüsteem lähtub põhimõttest, et igale lapsele pakutakse tema võimetele ja vajadustele vastavat hariduskorraldust (Haridus- ja Noorteamet, 2023). Hariduse eesmärgiks on tagada kõigile õppijatele võimalus tähendusrikka ja kvaliteetse hariduse omandamiseks (Õpilase toetamine koolis, 2022).

See tähendab ühteaegu, et koolid peavad pakkuma sobivat õpet nii õpiraskustega õpilastele kui ka neile lastele ja noortele, kes edenevad õppetöös kiiremini ning kelle arengut toetab tavapärasest mitmekülgsem õppekorraldus. Loome võimalusi, mis kaasavad kõiki õppijaid.

Sellest tulenevalt käivitame algavast õppeaastast kaks õpilaste võimekust ja õpitempot arvestavat projekti: noppeõpe ja talendipunkt. Sel õppeaastal pakume noppeõpet ja talendipunkti projektõpet järgnevalt:

  • 1. klassile eesti keele nope neile õpilastele, kes soravalt loevad;
  • 5. ja 6. klassile matemaatika nope;
  • 7. ja 8. klassile loodusainete nope;
  • 5.-8. klassi õpilaste segarühmale talendipunkti projektõpe.

Noppeõpe on üks võimalus õppija võimetest ja vajadustest lähtuva õppe rakendamiseks. Kiiremini edenevad õpilased liiguvad ühel korral nädalas eesti keele (1. klass), matemaatika (5. ja 6. klass) või majanduse (7. ja 8. klass) ainetunnist vastavalt kas eesti keele, matemaatika või loodusainete noppeõppesse, õppides ainet õppekavaga võrreldes süvendatumalt ja laiendatult. Noppeõpe toimub ainetunni ajal.

Talendipunkti projektõppe eesmärgiks on mõne teema uurimine sügavuti, kuid samas laiahaardeliselt, ning koostöös praktilise lõpptulemuse saavutamine. Siin on lõimitud erinevad õppeained ja valdkonnad. Oluline roll on probleemilahendusoskuse, loovuse ja analüüsimisvõime arengul ning koostööl. Õpilane saab läbi erinevate meetodite ise teadmisteni jõuda ja rakendada oma võimeid projekti lõpptulemi saavutamiseks. Käesoleva õppeaasta projektiks on põgenemistoa loomine. Projektõppe tunnid toimuvad kord nädalas, esmaspäeviti 7. tunni ajal.

Eelpool kirjeldatu puhul on oluline silmas pidada, et kool pakub õpilastele võimaluse õppida nende võimetele ja vajadustele vastaval moel. Noppeõppe puhul on õppijatel võimalus õpitulemuste omandamisest lähtuvalt nii noppeõppesse kui ka nn tavatundi liikuda. Talendipunkti puhul on oluline roll meeskonnatööl, mistõttu on vajalik, et kui valitud õpilane tunneb, et pole projektiks valmis, annaks sellest koheselt teada. Esialgne jaotus toimub õpetajate ettepanekul, arvestades eelkõige õpilase võimekust, huvi, õpitempot ja individuaalset õpivajadust. Võimekate õpilaste tööd koolis koordineerib Triinu Kärbla.

Meeskonna nimel
Triinu Kärbla

Kasutatud kirjandus

Haridus- ja Noorteamet. (2023). Kaasav haridus. https://harno.ee/kaasav-haridus

Haridus- ja Noorteamet. (2023). Õpilase toetamine koolis. Juhendmaterjal. https://harno.ee/sites/default/files/documents/2022-02/Juhendmaterjal_6pilase_toetamiseks_22.pdf